dijous, 27 de setembre del 2012

Dissenyem l'espai de treball!



Quan parlàvem de l’ensenyament estructurat segons el mètode TEACCH, vam diferenciar 4 nivells que facilitaven treballar a les persones amb DID amb major qualitat: l’estructura física de l’entorn, les agendes diàries, els sistemes de treball i l’estructura i informació visual. Començarem a aprofundir sobre aquest mètode a partir de l’estructura física de l’entorn, és a dir, com disposem i organitzem l’entorn de treball.


Cal insistir en què tot suport ha de ser dissenyat específicament per a cada persona, per tant, la distribució del mobiliari, en aquest cas, també s’haurà d’estudiar segons la persona i el tipus d’habilitat que es vulgui treballar.


La manera com s’estructuri el mobiliari de l’aula, taller, habitació, etc. pot disminuir distraccions i promoure un treball més efectiu, doncs s’afavoreix que la persona tingui més capacitat per desenvolupar-se a l’entorn, entendre què s’espera d’ell/a i ser més autònom/a.


Un exemple d’aula estructurada podria ser la següent:


1. Treball “un a un” , on alumne i professor treballen ja sigui cara a cara, un al costat de l’altre o un darrere de l’altre.

2. Treball independent: l’alumne té un espai propi per treballar de forma individual, amb els materials necessaris.

3. Joc/oci: espais amplis per jugar o fer activitats asseguts a terra.

4. Activitats de grup: espais per fomentar el treball cooperatiu mitjançant la distribució de les taules.

5. Altres espais en funció de les necessitats: menjador, zona de descans, zona per treballar habilitats de la vida diària (cuinar, tasques domèstiques, etc.), etc.

Els materials han d’estar degudament etiquetats, adaptats al nivell de comprensió de la persona. Així mateix  han de ser de fàcil accés en el moment en què la persona els necessiti i trobar-se en el lloc acordat per a cada cosa.  Ha d’haver-hi espais específics per trobar la feina a realitzar i per col·locar la feina feta.

A l’hora d’organitzar l’espai físic, cal tenir en compte 2 aspectes claus:

1.    Establir límits físics i/o visuals clars: es tracta de diferenciar els espais de treball amb sentit i que es pugui reconèixer cada àrea amb facilitat.

2.    Disminuir distraccions visuals i auditives: cal afavorir la concentració.

Creieu que podeu incorporar alguns canvis que puguin millorar les estones de feina? Animeu-vos a compartir com estructureu les vostres aules o zones de treball!

:)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada