divendres, 7 de setembre del 2012

Tornada a l'escola



Després d’haver gaudit de les vacances, la tranquil·litat (o no) i la manca d’horaris… La tornada a l’escola ja és aquí i cal canviar els ritmes de la nostra rutina. Com que durant l’estiu és habitual canviar els hàbits, el tornar a refer-los pot semblar complicat però no us amoïneu, només cal organitzar-se!


Generalment a tots i totes ens va bé mantenir un ordre en el nostre dia a dia, tant als grans com als més petits. Les persones amb DID, normalment, requereixen d’una estructura ambiental molt concreta, doncs els hi ajuda en la seva autonomia personal el poder comprendre i preveure l’ordre dels esdeveniments al seu voltant. És important:


  • Organitzar l’entorn físic (com endreçar d’una determinada manera els estris de cuina que la persona necessita per esmorzar) i les tasques (com mostrar amb imatges els passos a seguir per rentar-se les dents)
  • Desenvolupar horaris (com seria facilitar imatges amb les tasques a fer cada dia, de forma simplificada, des de l’hora de llevar-se fins a anar-se’n a dormir) i sistemes de treball (per exemple, posar un parell de cistelles a banda i banda de l’escriptori, per posar a l’esquerra la feina a fer, i a la dreta la feina feta)


Aquesta estructura els hi aporta una sensació de seguretat necessària per funcionar en el dia a dia.
Cal deixar ben clar que cada persona és única i, per tant, cada suport, cada eina de treball, cada plantejament de com treballar una nova habilitat i cada material haurà de ser dissenyat específicament per a la persona amb la què estem treballant. La individualització dels suports és clau per aconseguir l’èxit en nous aprenentatges. 




L’ensenyament estructurat habitualment fa servir els mitjans visuals com a eina fonamental d’aprenentatge. És més fàcil aprendre amb imatges i aquest és un recurs molt positiu per a les persones amb DID.

Què aporta de positiu a les persones amb DID l’ensenyament estructurat?
  • Els hi ajuda a entendre el què està passant i el què s’espera d’ell/a
  • Els hi ajuda a aprendre millor, fent servir el canal visual davant de l’auditiu
  • Els hi ajuda a saber anar a buscar el seu suport de manera independent i a generalitzar allò après en noves situacions i amb gent nova
  • Redueix problemes de conducta que són deguts al desconeixement i a l’ansietat


Segons el mètode TEACCH, l’ensenyament estructurat consta de 4 nivells:

-      Estructura física de l’entorn
-      Agendes diàries
-      Sistemes de treball
-      Estructura i informació visual

Anirem aprofundint en cadascun d’aquests nivells i proposarem alguns exemples de materials i suports.

Quines estratègies d’ensenyament estructurat feu servir? A la persona amb DID li funciona aquest tipus de suports?

Espero els vostres suggeriments!

:)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada