Després d’haver gaudit de les vacances, la tranquil·litat
(o no) i la manca d’horaris… La tornada a l’escola ja és aquí i cal canviar els
ritmes de la nostra rutina. Com que durant l’estiu és habitual canviar els
hàbits, el tornar a refer-los pot semblar complicat però no us amoïneu, només
cal organitzar-se!
Generalment a tots i totes ens va bé mantenir un ordre en
el nostre dia a dia, tant als grans com als més petits. Les persones amb DID,
normalment, requereixen d’una estructura
ambiental molt concreta, doncs els hi ajuda en la seva autonomia personal el poder comprendre i preveure l’ordre dels
esdeveniments al seu voltant. És important:
- Organitzar l’entorn físic (com endreçar d’una determinada manera els estris de cuina que la persona necessita per esmorzar) i les tasques (com mostrar amb imatges els passos a seguir per rentar-se les dents)
- Desenvolupar horaris (com seria facilitar imatges amb les tasques a fer cada dia, de forma simplificada, des de l’hora de llevar-se fins a anar-se’n a dormir) i sistemes de treball (per exemple, posar un parell de cistelles a banda i banda de l’escriptori, per posar a l’esquerra la feina a fer, i a la dreta la feina feta)
Aquesta estructura els hi aporta una sensació de
seguretat necessària per funcionar en el dia a dia.

L’ensenyament
estructurat habitualment fa servir els mitjans
visuals com a eina fonamental d’aprenentatge. És més fàcil aprendre amb
imatges i aquest és un recurs molt positiu per a les persones amb DID.
Què aporta de positiu a les persones amb DID
l’ensenyament estructurat?
- Els hi ajuda a entendre el què està passant i el què s’espera d’ell/a
- Els hi ajuda a aprendre millor, fent servir el canal visual davant de l’auditiu
- Els hi ajuda a saber anar a buscar el seu suport de manera independent i a generalitzar allò après en noves situacions i amb gent nova
- Redueix problemes de conducta que són deguts al desconeixement i a l’ansietat
Segons el mètode TEACCH, l’ensenyament
estructurat consta de 4 nivells:
-
Estructura física de l’entorn
-
Agendes diàries
-
Sistemes de treball
-
Estructura i informació visual
Anirem
aprofundint en cadascun d’aquests nivells i proposarem alguns exemples de
materials i suports.
Quines estratègies d’ensenyament estructurat feu servir? A la persona amb DID li funciona aquest tipus de suports?
Quines estratègies d’ensenyament estructurat feu servir? A la persona amb DID li funciona aquest tipus de suports?
Espero els
vostres suggeriments!
:)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada