Quan parlàvem de
l’ensenyament estructurat segons el mètode TEACCH, vam diferenciar 4 nivells
que facilitaven treballar a les persones amb DID amb major qualitat: l’estructura física de l’entorn,
les agendes diàries, els sistemes de treball i l’estructura i informació
visual. Començarem a aprofundir sobre aquest mètode a partir de l’estructura
física de l’entorn, és a dir, com disposem i organitzem l’entorn de treball.
Cal insistir
en què tot suport ha de ser dissenyat específicament per a cada persona, per
tant, la distribució del mobiliari, en aquest cas, també s’haurà d’estudiar
segons la persona i el tipus d’habilitat que es vulgui treballar.
La manera
com s’estructuri el mobiliari de l’aula, taller, habitació, etc. pot disminuir
distraccions i promoure un treball més efectiu, doncs s’afavoreix que la
persona tingui més capacitat per desenvolupar-se a l’entorn, entendre
què s’espera d’ell/a i ser més autònom/a.
Un exemple
d’aula estructurada podria ser la següent:

2. Treball independent: l’alumne té un
espai propi per treballar de forma individual, amb els materials necessaris.
3. Joc/oci: espais amplis per jugar o fer
activitats asseguts a terra.
4. Activitats de grup: espais per fomentar
el treball cooperatiu mitjançant la distribució de les taules.
5. Altres espais
en funció de les necessitats: menjador, zona de descans, zona per treballar
habilitats de la vida diària (cuinar, tasques domèstiques, etc.), etc.
Els materials han d’estar degudament etiquetats, adaptats
al nivell de comprensió de la persona. Així mateix han de ser de fàcil accés en el moment en què
la persona els necessiti i trobar-se en el lloc acordat per a cada cosa. Ha d’haver-hi espais específics per trobar la
feina a realitzar i per col·locar la feina feta.
A l’hora d’organitzar l’espai físic, cal tenir en compte
2 aspectes claus:
1.
Establir límits físics i/o visuals clars: es tracta de diferenciar els espais de treball amb
sentit i que es pugui reconèixer cada àrea amb facilitat.
2.
Disminuir distraccions visuals i auditives: cal afavorir la concentració.
Creieu que podeu incorporar alguns canvis que puguin
millorar les estones de feina? Animeu-vos a compartir com estructureu les
vostres aules o zones de treball!
:)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada